2017年03月23日

臣民(subject)の意味-大日本帝國憲法第十八條と教育勅語

 明治40年の教育勅語英訳文では、文部省は「我が臣民」を「Our subjects」と翻訳している。伊藤博文の憲法義解大日本帝國憲法第十八條解説英訳文では、伊東巳代治は「日本臣民」を「Japanese subject」と翻訳している。
 英和辞典 Weblio辞書とgoo辞書 英和和英は、subjectの意味を次のように解説している。

Weblio辞書:1(国王・君主の下にいる)国民,臣民.
例文a British subject 英国民.

goo辞書 英和和英:8 (君主の)臣下,家来;被統治者;(君主国の)国民,臣民(◆共和国では citizen);((the subject)) ((集合的)) 国民,臣民
例文 rulers and subjects統治者と被統治者
four subjects of Swedenスウェーデンの4人の臣民
a British subject一英国国民


 つまり臣民(subject)の意味は「君主國の國民」に過ぎない(共和國の國民はcitizen)。そのことは憲法義解帝國憲法第十八條解説英訳文によって証明されている。

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大日本帝國憲法第十八條 日本臣民たるの要件は法律の定むる所に依る

 日本臣民とは外國臣民と之を区別するの謂なり。日本臣民たる者は各々法律上の公権及私権を享有すべし。此れ臣民たるの要件は法律を以て之を定むるを必要とする所以なり。日本臣民たるに二つの類あり。第一は出生に因る者。第二は帰化又は其の他法律の効力に依る者。

 國民の身分は別法の定むる所に依る。但し、私権の完全なる享有と及公権は専ら國民の身分に伴随するを以て、特に別法を以て之を定むるの旨を憲法に掲ぐることを怠らず。故に別法の掲ぐる所は即ち憲法の指令する所たり。又憲法に於ける臣民権利義務の由て係属する所たり。

 選挙被選の権・任官の権の類、之を公権とす。公権は憲法又は其の他の法律に依て之を認定し、専ら本國人の享有する所として之を外國人に許さざるは各國普通の公法なり。私権に至ては内外の間に懸絶の区別をなしたるは既に歴史上の往事に属し、今日は一二の例外を除く外、各國大抵外國人をして本國人と同様に之を享受することを得せしむるの傾向を取りたり。

ARTICLE ⅩⅤⅢ

The conditions necessary for being a Japanese subject shall be determined by law
 
The expression"Japanese subject"is here used to distinguish a Japanese from a foreign subject or citizen. Every Japanese subject shall be entitled to possess public as well as civil legal rights.It is consequently necessary to settle by law the conditions for a Japanese subject.There are two ways by which an individual can be a Japanese subject:one is by birth,the other by naturalization or by other effect of law.

The status of subject shall be settled by a special law. But care has been taken to state this fact in the Constitution,because the status of subject or citizen is necessary for the enjoyment of civil rights in whole and of public rights.It will be seen that the provisions of the said special law are framed on the authority of the Constitution, and that such provisions are essentially related to the rights and duties of subjects as mentioned in the Constitution.

Public rights are the right of electing,that of being elected,that of being appointed to office,and so forth.In every country,it is the common rule of public law,that public rights shall be determined by the constitution or by special law,and that they shall be enjoyed solely by native subjects or citizens,to the exclusion of aliens.But,as regards the enjoyment of the civil rights,custom of making a rigid distinction between native subjects and aliens,is now-a-days a matter of history. At present there is a tendency in almost every country to enable aliens to enjoy,with one or two exceptions,civil rights equally with natives.

 外国人の中には君主国に属する國民(subject)と共和国に属する國民(citizen)がいるため、「日本臣民とは外國臣民と之を区別するの謂なり」という解説文には、日本臣民は共和制の外國國民とは区別されないのかという疑問が生じかねない。そこで伊東は外國臣民(subject)に外國市民(citizen)を付け加えた上で「日本臣民とは外國臣民と之を区別するの謂なり。」を「The expression"Japanese subject"is here used to distinguish a Japanese from a foreign subject or citizen.」と英訳したのであろう。

 そして伊東は「私権の完全なる享有と及公権は専ら國民の身分に伴随するを以て」を「because the status of subject or citizen is necessary for the enjoyment of civil rights in whole and of public rights.」と英訳し、「専ら本國人の享有する所として之を外國人に許さざるは」を「that they shall be enjoyed solely by native subjects or citizens,to the exclusion of aliens.」と英訳したのだから、臣民(subject)の意味は結局のところ「國民」である。

 臣民の意味を理解した方は、終わりにブロガーへ執筆意欲を与える一日一押人気ブログランキングをクリック願います。

・北朝鮮シンパの辻元清美ら護憲偽装派の狙いは北朝鮮型の共産革命、すなわち暴力を用いて皇室を廃絶し革命政権を樹立し、日本を北朝鮮化することである。この共産革命を阻止するためには日本国民が再び教育勅語の徳目「一旦緩急あれば義勇公に奉じ、以て天壌無窮の皇運を扶翼すべし」を信奉し実践しなければならない。
 教育勅語の徳目は、天皇を統治権を総攬する元首として戴く大日本帝國憲法秩序のみならず世界の国家元首の中で唯一エンペラーという尊称を持つ天皇を国民統合の象徴として戴くGHQ製日本国憲法秩序の維持に必要不可欠である。このことを立証する昭和天皇の学ばれた教育勅語

・身近にいる日教組の洗脳狂育の被害者にプレゼントすると「真実を知りWGIPを引き継いで日本人を狂わせている朝日の定期購読を止め新聞代を節約できた」と心から感謝されますわーい(嬉しい顔)虚偽の巨塔である反日新聞社を崩壊させる大東亜戦争史を広めるためにブロガーへ執筆意欲を与える一日一押人気ブログランキングをクリック願います。
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